Mindfulness Life Hacks

Het is wellicht herkenbaar dat je helemaal zen opstaat van je meditatiekussen om meteen je mobiel te pakken en direct in de stress te schieten over alles wat je nog moet doen of dat je tegen je kinderen uitvalt omdat ze op moeten schieten want we hebben haast. Hoe ziet mindfulness eruit als je klaar bent met je meditatie? Hoe kan je gedurende de rest van de dag die rust vasthouden in je leven? 

Hoe ziet mindfulness eruit als je klaar bent met je meditatie? Hoe kan je gedurende de rest van de dag die rust vasthouden in je leven? Het is wellicht herkenbaar dat je helemaal zen opstaat van je meditatiekussen om meteen je mobiel te pakken en direct in de stress te schieten over alles wat je nog moet doen of dat je tegen je kinderen uitvalt omdat ze op moeten schieten want we hebben haast.

Ik krijg vaak de vraag hoe mindfulness in het dagelijks leven eruit kan zien, hoe het te integreren in een druk bestaan, voorbij de meditaties. Ik kan uiteraard alleen maar spreken vanuit hoe ik mindfulness in het dagelijks leven ervaar. Waar het bij mij begint is het bewustzijn gedurende de dag van mijn lichaam. Door de formele oefeningen op de mat, ben ik gedurende de dag bewuster van mijn houding. Dat kan het gespannen voorover gebogen zijn in een gesprek, het optrekken van schouders achter de laptop, het lopen met gebalde vuisten, het schrap zetten van de onderrug tijdens het autorijden, het op het puntje van de stoel zitten bij een spannend gesprek. Door de houding aan te passen brengt het direct ontspanning. Op die manier wordt voorkomen dat spanning in het lichaam escaleert en tot klachten kan leiden. Tegelijkertijd geeft mijn houding mij informatie over hoe ik mij voel en hoe het met mij gaat. Blijkbaar zit ik in mijn hoofd of maak ik mij ergens druk om. Daar kan mijn aandacht even naar toe en wat zachtheid brengen naar mezelf. 


Verder ben ik door mindfulness bewust geworden van kleine dingen om mij heen die mij negatief beïnvloeden. Het is zo subtiel dat je het bijna niet opmerkt maar wat wel degelijk doorwerkt in het volgende moment. Dit kan zoiets kleins zijn als een ergernis aan de besteklade die telkens niet goed sluit door iets wat neigt uit te steken. Of de subtiele gedachten over te dik zijn door het onbewust registreren van de jurk die in de kast hangt die mij te strak is gaan zitten. Of het gevoel van druk en stress die oprijzen bij het zien van de stapel papieren op tafel die mij herinneren aan de aangifte die ik nog moet doen. Dat soort kleine stoorzendertjes gedurende de dag hopen zich op en creëren veel ruis. Ze vreten energie, beschikbare innerlijke ruimte en fysieke weerstand. Soms is het zo klein dat ik het niet direct herken. Ik merk een verandering in mijn gemoedstoestand, iets van een latente onzekerheid of gevoel van spanning of druk en alleen door terug te gaan in wat heb ik gedaan, gedacht en geregistreerd kan ik het vaak herleiden naar de oorzaak. Soms pas als het zich opnieuw voordoet dat ik er de vinger op leggen.


Als ik dan weet wat het is waar ik last van heb, dan kan ik het veranderen. De jurk opbergen in de kelder, de papieren van tafel halen en een datum prikken om de aangifte te gaan doen, de besteklade opruimen. Dat geeft bij elkaar zoveel rust. Soms lukt het niet om iets te veranderen, bijvoorbeeld bij het dagelijks rijden langs een billboard reclame die je niet aanstaat, zoals een online gok reclame in mijn geval. Elke keer krijg ik er een naar gevoel van. Herinneringen aan mensen die ik ken die gokverslaafd zijn. Dan breng ik op dat moment aandacht voor wat er in mij gebeurt, voor mijn innerlijke reactie. Met mildheid en acceptatie de ervaring laten zijn. Op deze manier gaat het niet een eigen leven leiden in mijn hoofd en lijf. 


Als laatste "hack" zijn de mini-pauzes. Als ik thuiskom of iets heb afgerond, dan heb ik de neiging om meteen door te stappen naar het volgende, want druk druk druk. Maar nu heb ik steeds vaker dat ik voor 2 - 3 minuten mezelf de toestemming geef om een overgang te maken. Ik mag deze minuten even niks doen, alleen maar zijn met de adem. Ik kan niet beschrijven hoeveel rust dit gedurende de dag brengt. De tijd dat het mij kost is verwaarloosbaar, maar de rust, het zelfvertrouwen en de ik-laat-me-niet-gek-maken-attitude is zoveel waard. Want laten we wel wezen, het is allemaal super belangrijk wat wij doen en te doen hebben, maar uiteindelijk is ook dat allemaal relatief. Is er echt iets in jouw dagelijks leven wat geen 2 minuten kan wachten?

Op 11 september start er een officiële (8-weekse) Mindfulness training waar je alles leert over mindfulness en hoe je deze in jouw leven kunt inzetten voor meer weerbaarheid, balans, rust en creativiteit (zie hieronder).